Laboratorium Fizyki Technicznej
Kierownik laboratorium: dr Małgorzata Błasiak
Sale 3.22 i 3.23 bud. B
Jest to laboratorium dydaktyczne, pozwalające studentom wykonywać pomiary z różnych dziedzin fizyki technicznej.
Zajęcia laboratoryjne z przedmiotu Fizyka Techniczna
Ćwiczenie nr 1 - Wyznaczanie współczynnika lepkości cieczy za pomocą prawa Stokes’a
Stanowisko do wyznaczania współczynnika lepkości cieczy za pomocą prawa Stokes’a
Celem ćwiczenia laboratoryjnego jest obserwacja ruchu ciał spadających w ośrodku ciągłym oraz wyznaczenie współczynnika lepkości cieczy, z wykorzystaniem prawa Stokes’a.
Ćwiczenie nr 2 - Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego
Stanowisko do wyznaczania przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego
Celem ćwiczenia laboratoryjnego jest wyznaczenie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego.
Ćwiczenie nr 3 – Wyznaczanie gęstości ciał stałych
Stanowisko do wyznaczania gęstości ciał stałych
Celem ćwiczenia laboratoryjnego jest wyznaczenie gęstości ciał stałych oraz zapoznanie się z podstawowymi narzędziami inżynierskimi (sposobem pomiaru oraz niedokładnościami przyrządów).
Ćwiczenie nr 4 – Zjawiska termoelektryczne w ciałach stałych
Stanowisko do badania zjawisk termoelektrycznych zachodzących w ciałach stałych
Celem ćwiczenia jest poznanie zjawisk termoelektrycznych: Seebecka i Peltiera oraz pokazanie ich praktycznego wykorzystania związanego z konwersją energii cieplnej na energię elektryczną.
Stanowisko przeznaczone do pomiaru efektu Peltiera (rys 4) składa się ze zbiornika na wodę, pięciu ogniw Peltiera TEC1-12715, radiatora wentylatora oraz zasilacza. Do pomiaru temperatury posłuży cyfrowy miernik temperatury oraz dwie termopary typu K.
Ćwiczenie nr 5 – Pomiar oporu metodą techniczną
Stanowisko do mierzenia oporu elektrycznego metodą techniczną
Celem ćwiczenia laboratoryjnego jest pomiar rezystancji żarówki oraz rezystancji dwóch opornic dekadowych metodą techniczną.
Stanowisko laboratoryjne składa się z następujących elementów:
Stabilizowany zasilacz regulowany 0-30 V DC, 5A. Zasilacz posiada wyświetlacz bieżącej wartości ustawionego napięcia i prądu. Posiada 4 pokrętła, które służą do ustawienia wartości napięcia i prądu. Pokrętła CURRENT służą do nastawienia wartości prądu, natomiast pokrętła VOLTAGE służą do nastawienia wartości napięcia. Pokrętła COARSE służą do zgrubnego nastawienia wartości napięcia lub prądu natomiast pokrętła FINE służą do dokładnego nastawienia wartości napięcia lub prądu.
Opornice dekadowe służące do skokowego nastawienia rezystancji. Amperomierz prądu stałego o zakresie pomiarowym 1A (1000mA).
Blok łącznikowy umożliwiający podłączenie urządzeń pomiarowych.
Żarówka.
Ćwiczenie nr 6 – Pomiar zależności oporu półprzewodników od temperatury
Stanowisko do pomiaru zależności oporu półprzewodników od temperatury
Celem ćwiczenia laboratoryjnego jest pomiar oporu elektrycznego półprzewodnika w funkcji temperatury oraz wyznaczenie temperaturowego współczynnika rezystancji (oporu) półprzewodnika.
Stanowisko laboratoryjne składa się z odbiornika ciepła, przetworników pomiarowych typu NTC i PTC, rezystancyjnego czujnika temperatury typu KTY, płyty grzejnej oraz cyfrowych mierników oporności.
Ćwiczenie nr 7 – Wyznaczanie ogniskowej soczewki
Stanowisko do wyznaczania ogniskowej soczewek
Celem ćwiczenia jest pomiar ogniskowych soczewek oraz znalezienie dwóch punktów położenia soczewki, które dają ostry obraz oświetlanego przedmiotu.
Zestaw do pomiaru ogniskowej soczewek stanowią: aluminiowa ława, sześć ślizgaczy na ławę do mocowania w nich akcesoriów, źródło światła, przedmiot optyczny (strzałka w górę z dodatkową poprzeczką poziomą, pomagającą stwierdzić odwrócenie obrazu w poziomie; wymiary wyciętej figury to 24 mm wysokość i 10 mm szerokość), pięć soczewek o średnicach 50 mm i ogniskowych: 50 mm, 100 mm, 150 mm, 200 mm i -150mm, 6 – obustronny ekran biały z jednej strony natomiast z drugiej z naniesionymi skalami (w pionie i poziomie) do pomiaru wysokości obrazu.
Zajęcia laboratoryjne z przedmiotu Mechanika ogólna
Ćwiczenie nr 1– Pomiar sił w prętach kratownicy płaskiej
Stanowisko do pomiaru sił w prętach kratownicy płaskiej
Celem ćwiczenia jest pomiar sił wewnętrznych w prętach kratownicy płaskiej oraz porównanie uzyskanych wyników z wartościami sił wyznaczonymi na podstawie analitycznej metody równoważenia węzłów.
Stanowisko doświadczalne składa się ze sztywnej ramy, do której zamocowano przegubowo dwa pręty. Górny pręt zawiera nakrętkę rzymską, której obrót powoduje zmianę długości pręta, co w rezultacie prowadzi do zmiany geometrii kratownicy. Przegub łączący górny i dolny pręt wyposażony jest w wieszak do zawieszania obciążników. W prętach zamontowane są tensometryczne czujniki sił. Wartości sił są wyświetlane na elektronicznym wyświetlaczu
Ćwiczenie nr 2 – Wyznaczanie sił w płaskim dowolnym układzie sił
Stanowisko do wyznaczania sił w płaskim dowolnym układzie sił
Celem ćwiczenia jest poznanie rodzajów więzów oraz sposobów zastępowania ich siłami reakcji, poznanie warunków równowagi dowolnego układu sił, wyznaczenie sił reakcji w płaskim dowolnym układzie sił.
Stanowisko badawcze składa się ze sztywnej ramy, do której zamocowano podpory belki, połączone z czujnikami tensometrycznymi służącymi do pomiaru sił reakcji. Wartości sił można odczytywać na wyświetlaczu. W skład zestawu pomiarowego wchodzą również obciążenia ciągłe: prostokątne i trójkątne oraz obciążnik.
Ćwiczenie nr 3 – Wyznaczanie statycznego współczynnika tarcia
Stanowisko do wyznaczania statycznego współczynnika tarcia
Celem ćwiczenia jest poznanie zjawiska tarcia, eksperymentalne wyznaczenie współczynnika tarcia statycznego dla różnych materiałów oraz wykazanie zależności siły tarcia od rodzaju materiału.
Stanowisko pomiarowe składa się z równo pochyłej z regulacją wysokości oraz z czterech walców o różnych ciężarach, wykonanych z różnych materiałów takich jak: stal, żywica epoksydowa, magnes oraz aluminium.
Ćwiczenie nr 4 – Wyznaczanie momentu bezwładności za pomocą wahadła matematycznego
Stanowisko do wyznaczania momentu bezwładności za pomocą wahadła fizycznego
Celem ćwiczenia jest wyznaczenie momentu bezwładności brył sztywnych - pręta i pierścienia - poprzez pomiar okresu drgań wahadła fizycznego oraz poznanie twierdzenia Steinera.
Ćwiczenie nr 5 – Równowaga momentów sił
Stanowisko do badania równowagi momentów sił
Ćwiczenie polega na doświadczalnym doborze wartości sił przy których układ pozostaje w równowadze.
Głównym elementem stanowiska badawczego jest koło pasowe o trzech średnicach. Koło to zamontowane jest na wale, o nieruchomej osi 0, którego końce osadzone są w łożyskach. Na mniejszych średnicach koła nawinięte jest cięgno, przez które przerzucony jest ruchomy bloczek o środku w punkcie B, wyposażony w uchwyt do zawieszania obciążenia. Na największej średnicy również nawinięte jest cięgno, na którego końcu znajduje się wieszak do mocowania ciężarków.
Ćwiczenie nr 6 – Wyznaczanie kinetycznego współczynnika tarcia
Stanowisko do wyznaczania kinetycznego współczynnika tarcia
Celem ćwiczenia jest poznanie zjawiska tarcia, eksperymentalne wyznaczenie współczynnika tarcia kinetycznego dla różnych materiałów oraz wykazanie zależności siły tarcia od rodzaju materiału.
Stanowisko pomiarowe składa się z równo pochyłej z regulacją wysokości oraz z czterech walców o różnych ciężarach, wykonanych z różnych materiałów takich jak: stal, żywica epoksydowa, magnes oraz aluminium.
Tor powietrzny
Stanowisko służy między innymi do pomiaru przyspieszenia, badania energii potencjalnej i kinetycznej, zderzeń sprężystych i niesprężystych, zasady zachowania pędu i energii, zasady bezwładności, pierwszej i drugiej zasady Dynamiki Newtona.
W skład zestawu wchodzą tor powietrzny o długości 200 cm wraz z akcesoriami (wózkami, obciążnikami do wózków, taśmami sprężystymi oraz rzepami do zderzeń sprężystych i niesprężystych, sprężynami, wspornikami do bramek), dmuchawa elektryczna oraz licznik elektroniczny z czujnikami prędkości.